Skip to main content

Wissenschaftliche Publikationen

Die Österreichische Computer Gesellschaft ist Initiator und Partner in vielen Forschungsprojekten aus denen immer wieder wissenschaftliche Publikationen hervorgehen.

Finden Sie hier eine Auflistung der Veröffentlichungen seit 2023.

ComeThinkAgain

Spieler, B., Kieber, M., Lanz, J., Burgsteiner, H., Tomeschek, S., Kandlhofer, M., Ayciriex, L., & Kruusamae, K. (2025): Constructionism as a Key to Interdisciplinary Competences. Combining Computational Thinking, Entrepreneurship, and Green Skills. Constructionism Conference Proceedings, 8/2025, 249–260, https://doi.org/10.21240/constr/2025/70.X

Ein Artikel zum ComeThinkAgain Projekt wurde im Jahresbericht 2023/2024 der Gesellschaft für Informatik publizier: Jahresbericht 2023/2024 (gi.de) 

DAs Short-Paper ComeThinkAgain - COMputational and Entrepreneurship THINKing And Green Agenda Innovations wurde auf der International Conference on Digital Skills and IT Professionalism (ICODSIP) im November 2024 vorgestellt und in den Proceedings der ICODSIP 24 publiziert.

 

Zum Projekt

Vis4Schools

Magdalena Boucher, Christina Stoiber, Magdalena Kejstova, Martin Kandlhofer, Alena Ertl, Simone Kriglstein, Wolfgang Aigner (2024): Mapping the Landscape of Data Visualizations in Schools and Educational Resources, Eurographics Digital Library, https://doi.org/10.2312/eved.20241052.

Magdaléna Kejstová, Christina Stoiber, Magdalena Boucher, Martin Kandlhofer, Simone Kriglstein, and Wolfgang Aigner (2023): Construct and Play: Engaging Students with Visualizations through Playful Methods, In: Companion Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY Companion '23). Association for Computing Machinery (ACM), pp. 96–101. https://doi.org/10.1145/3573382.3616082.

Zum Projekt

CS-aware NEXT

Christian Luidold und Christoph Jungbauer (2024): Cybersecurity policy framework requirements for the establishment of highly interoperable and interconnected health data spaces, Frontiers in Medicine, Vol 11 (2024) https://doi.org/10.3389/fmed.2024.1379852.

T. Schaberreiter et al.: Addressing Critical Issues and Challenges for Dynamic Cybersecurity Management in Organisations and Local/Regional Networks: The CS-AWARE-NEXT Project, 2023 Fifth International Conference on Transdisciplinary AI (TransAI), Laguna Hills, CA, USA, 2023, pp. 232-236, doi: 10.1109/TransAI60598.2023.00016. 

Zum Projekt

TrainDL

Professional Development for Teachers in Artificial Intelligence and Data Literacy (2025), Conference Paper, published in Digitally Transformed Education: Are We There Yet?, Springer Verlag

4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024, Revised Selected Papers

Assessing data literacy and AI education in digital education policies—Insights from the TrainDL Erasmus+ project (2024), Special Issue im Magazin Informatik Spektrum, Springer Verlag

Professional Development for Teachers in Artificial Intelligence and Data Literacy (2024), Springer Verlag

Promoting Artificial Intelligence and Data Literacy within Teacher Education (2023)

Introduction of Artificial Intelligence Literacy and Data Literacy in Computer Science Teacher Education (2023)

Zum Projekt
Zwei Schüler und eine Schülerin sitzen vor einem Laptop

Informatics in Schools (Biber der Informatik, ENARIS Project)

Stephan Keller, Martin Kandlhofer, Gerald Steinbauer-Wagner: Exploring the Foundations of Artificial Intelligence in Secondary Education – A Workshop-Based Study, in Brian K. Smith, Marcela Borge (Hrg.): Learning and Collaboration Technologies, HCII 2025 Conference Proceedings, Springer Verlag, Seiten: 93-104.  (online seit: 25 Mai 2025).

Das Paper der OCG mit der TU Wien “Effects of the pandemic on the Bebras Computational Thinking Challenge” sowie das Paper “Education and Awareness for Artificial Intelligence – ENARIS Project” der OCG, der TU Graz sowie Mobilis Györ wurden im Rahmen der International Conference on Informatics in Schools (ISSEP) 2023 präsentiert und im Springer Verlag unter dem Titel Informatics in Schools veröffentlicht.

 

OPEN-TeaLeaF

Open source and portable educational kits for enabling robotics education (2024), International Conference on Robotics in Education 2024 Proceedings, Springer Verlag

Zum Projekt
Männerhände tippen auf einem Laptop, darüber Illustrationen und Icons zu Cybersicherheit

Cybersecurity

Enhancing Cybersecurity Awareness and Education wurde bei den CEEE|Gov Days 2024 präsentiert und in den Proceedings im ACM Verlag publiziert. 

EDLRIS Interreg und EU Logos

EDLRIS

Im Journal "KI - Künstliche Intelligenz (German Journal of Artificial Intelligence)" wurden im Rahmen eines Special Issue (mit den Lead-Guest-Editors von der TU Graz und der OCG) folgende Artikel im Springer Verlag publiziert:

Kontakt

DI Dr. Martin Kandlhofer
+43 664 886 74 862
martin.kandlhofer@ocg.at